MacBook Pro 16” (2019, Intel) – No Menu Bar, No Apps Launching, Safe Mode Same, Disk Utility First Aid Fails

Hi everyone,

I’m dealing with a serious issue on my 2019 MacBook Pro 16" (Intel, Touch Bar, latest macOS).

Symptoms:

- After login: Dock appears

- No menu bar

- No desktop (no files, no right-click)

- Finder does not properly start

- Finder Restart does not do anything

- No apps launch (Terminal won’t open either)

- Same behavior in Safe Mode

- NVRAM reset did nothing

- SMC reset did nothing

- Deleting Dock / Finder plist files did nothing

Additional details:

- SSD is 1TB, about 85% full (so not completely full)

- Tried forcing new user setup via deleting `.AppleSetupDone`, but system still boots directly into my existing user account

- Disk Utility → “First Aid” fails on “Macintosh HD”

- Problem appeared suddenly (no known crash during update, no intentional system changes)

Important:

Safe Mode does NOT fix it. No menu bar even there.

At this point I suspect:

- APFS container corruption

- System volume corruption

- WindowServer unable to start due to filesystem issue

Before I consider erasing the disk, I’d like to understand:

- Is there a way to repair APFS beyond First Aid?

- Could reinstalling macOS over it fix this if First Aid fails?

- Is this likely SSD hardware failure on a 2019 Intel MBP?

No recent third-party system modifications that I can recall.

Any guidance would be really appreciated.

MacBook Pro 16″, macOS 26.0

Gepostet am 26. Feb. 2026 03:10

Antworten
Frage gekennzeichnet als Höchstrangige Antwort

Gepostet am 26. Feb. 2026 04:36

Zunächst ein Hinweis: du bist in einem deutschsprachigen Forum, also poste bitte aus Gründen der Verständlichkeit und Effektivität auf Deutsch oder nutze einen Übersetzungsdienst. Wenn du lieber auf Englisch postest, steht dir die US-Community zur Verfügung: https://discussions.apple.com/welcome

Zum Thema: wenn die EH fehlschlägt liegt mit grosser Sicherheit ein Laufwerksdefekt vor. macOS auf einem defekten Laufwerk noch einmal zu installieren ist riskant und kann zu vollständigem Datenverlust führen. Mit welchem Fehler bricht die EH ab ?

Hast du einen zweiten Mac ? Dann könntest du versuchen, im Target Disc Mode (https://support.apple.com/de-de/guide/mac-help/mchlp1443/mac) auf die SSD zuzugreifen und deine Daten zu retten.

Ein Backup hast du doch hoffentlich ?