Thuisdeling (Thuisdelen)
Is er iemand die mij hier wegwijs in kan maken?
Alvast bedankt
Uiltje21
📋 Tekst voor Apple Support / Feedback Assistant
Onderwerp: Thuisdeling (Home Sharing) niet in te schakelen in macOS Sequoia 15.7.1
Omschrijving van het probleem:
Op mijn Mac met macOS Sequoia 15.7.1 blijft de optie ‘Thuisdeling’ grijs in Systeeminstellingen → Algemeen → Delen → Mediadeling.
Het schuifje voor Mediadeling is blauw (de dienst is actief), maar het selectievakje Thuisdeling is niet klikbaar.
Wat ik al heb geprobeerd:
- In- en uitgelogd met mijn Apple ID in zowel Systeeminstellingen als de Muziek-app.
- Thuisdeling via de Muziek-app geprobeerd te activeren (tabblad Algemeen → Thuisdeling).
- Mac opnieuw opgestart.
- MediaSharing-voorkeuren gereset via Terminal (defaults delete com.apple.amp.mediasharing).
- Service herstart via Terminal (launchctl kickstart -k system/com.apple.MediaSharing).
- Controle van netwerk- en firewallinstellingen.
- Nieuw beheerdersaccount getest (zelfde resultaat).
Resultaat:
Het vakje Thuisdeling blijft grijs, en Thuisdeling kan dus niet worden ingeschakeld.
Verwacht gedrag:
Thuisdeling zou in te schakelen moeten zijn zodra Mediadeling actief is en ik met mijn Apple ID ben ingelogd.
Aanvullende informatie:
- macOS-versie: Sequoia 15.7.1
- Muziek-app is ingelogd met dezelfde Apple ID als het systeemaccount.
- Geen MDM-profielen actief.
- Service com.apple.MediaSharing draait (bevestigd via launchctl list).
Opmerking: Op fora melden meerdere gebruikers dat dit probleem sinds macOS Sequoia 15.7 optreedt.
Graag bevestiging of dit een bekende bug is, en of er een workaround of aankomende fix (bijv. in 15.7.2) beschikbaar is.
Eventueel toe te voegen log-uitvoer (optioneel):
- Resultaat van launchctl list | grep -i mediasharing
- Relevante regels uit log show --predicate 'process == "MediaSharing" OR process == "Music" OR process == "ampd"' --last 1h --style syslog
Is er iemand die weet hoe dit moet worden verholpen Alvast bedankt Groet Uiltje21